Reis- & wandelverslagen
2016 - De Rijn

2016 - Herfstvakantie aan de 'Romantische' Rijn

Het is ondertussen een gewoonte geworden om er met de herfstvakantie nog een laatste keer op uit te trekken met de mobilhome (alvorens deze klaar te maken voor de 'winterslaap'). Vorig jaar is het uitzonderlijk niet gelukt om het samen te doen en ben ik (papa) samen met opa een weekje gaan stappen in de Elzas en Vogezen. Ook dit jaar lukt het niet om er allen samen nog eens op uit te trekken. Jonas zit nu immers het eerste jaar aan de KU Leuven als bio-ingenieur in spe, en heeft les. Daarom plannen we een tripje met ons 3: mama, papa en Lisa. Het lukt niet om een volle vakantieweek weg te gaan omwille van teveel andere "to do's", maar van zondag tot woensdagnamiddag nemen we het er nog van en trekken we richting de 'Romantische Rijn'.

x Terug naar boven x 04.12.2016

30.10.2016 - Heenreis naar Bacharach

Gisterenavond was het nog bal van Lisa's zwemclub en lagen we daardoor wat later in bed. Daarom doen we het 's ochtends rustig aan en vertrekken pas rond 10u richting het Duitse Bacharach aan de Rijn. Het is mooi weer en rustig onderweg, waardoor het ontspannend rijden is. Enkel wanneer we rond 13u30 in Bacharach aankomen, is er even stress doordat de GPS ons door de smalle straatjes van het dorp loodst en ons door een tunnel onder de spoorweg wil sturen die slechts 2m30 hoog is … dat gaat niet echt lukken met de mobilhome. Het is even zoeken, maar wat verderop is er een overweg waar we perfect langs kunnen en quasi recht op de camperplaats rijden waar we 2 nachten zullen blijven staan.

We eten, doen een kort dutje (-:)) en gaan dan Bacharach en het bijbehorend kasteel bezoeken. Door het winteruur treedt de schemering al snel in en rond 17u30 is het te donker geworden om nog iets te bezichtigen. We gaan iets eten in een lokaal restaurant en rond 19u30 zijn we terug aan de mobilhome. De camperplaats is behoorlijk vol gelopen (voor deze tijd van het jaar). Er staan een 20-tal wagens waarvan verschillende in omvang bijna het dubbele zijn van die van ons. Halve bussen als het ware, die een speciaal rijbewijs vragen. Ons inziens niet steeds even handig op de baan (laat staan op bochtige bergpassen). Dus wat ons betreft geen probleem dat we een kleiner broertje zijn tussen deze reuzetuigen.

x Foto's Heenreis

x Terug naar boven x 04.12.2016

31.10.2016 - Bacharach - Stahlberg-Schleife tour

De dag start grijs met laaghangende wolken over de beboste hellingen langs de Rijn. Maar er is beterschap voorspeld, dus het is rustig afwachten tot het najaarszonnetje het van de mist wint. Rond 10u30 breekt de zon plots door. De troosteloze heuvels langs de Rijn worden plotsklaps omgetoverd tot een goudgeel kleurenpallet dat zich aftekent tegen een steeds blauwer wordende hemel. We zijn er klaar voor! Met de picknick in de rugzak beginnen we aan een rondwandeling vanuit Bacharach. Een prachtige en afwisselende tocht langs burchten, bossen, wijngaarden en mooie, wijdse zichten op de Rijn. Afsluiten doen we met een taartje en koffie/thee.

We blijven een 2-de nacht staan op de camperplaats in Bacharach. Morgenvroeg rijden we verder naar onze volgende bestemming. De reden waarom we ons nu al niet verplaatsen, is dat net als vandaag, morgenochtend mist wordt voorspeld. Dus kunnen we het begin van de dag het best gebruiken om ons te verplaatsen en is het hopelijk tegen dan uitgeklaard en zonnig.

x Foto's Bacharach - Stahlberg-Schleife tour
x Fotomozaïek Bacharach - Stahlberg-Schleife tour

01.11.2016 - Oberwesel - Schwede-Bure tour

Allerheiligen. Dat hoort een wat troosteloze dag te zijn. En zo gaan we ook van start, met veel mist. Een wat droevige aanblik over de Rijn valt ons te beurt als we door het raam van de mobilhome kijken. Het blijkt ijdele hoop te zijn dat net als gisteren rond 10u30 de zon door de mist heen breekt . en daar wachten we liefst op alvorens aan onze wandeling te beginnen. We 'kopen wat tijd' omdat we ons eerst enkele kilometers verplaatsen naar Oberwesel. De camperplaats/camping die we er initieel op het oog hadden, blijkt vandaag te sluiten (voor de rest van de winter). Dus we moeten er op zoek naar een andere overnachtingsplaats, maar die vinden we al heel snel enkele honderden meters verder. Daar kunnen we aan 8 EUR/dag op een parking vlak aan de Rijn blijven staan en overnachten.

Rond 10u30 trekken we er op uit. In de mist, maar hopend dat de zon snel doorbreekt. Dat laatste laat toch lang op zich wachten. Het is bijna middag wanneer op amper enkele minuten tijd de mist optrekt en de zon ons komt verwarmen. Pas op dat moment merken we dat we een kasteel zijn gepasseerd. Door de dikke mist is het volledig aan onze aandacht ontgaan, ook al moeten we er vlakbij langs gelopen zijn.

Het wordt opnieuw een afwisselende wandeling tussen kleurrijke wijngaarden, bossen en akkers (bovenop het plateau), met vanzelfsprekend af en toe zichten op de druk bevaren Rijn.

We sluiten de wandeling af met een stukje taart en koffie in Oberwesel :-).

x Foto's Oberwesel - Schwede-Bure tour
x Fotomozaïek Oberwesel - Schwede-Bure tour

02.11.2016 - Oberwesel - Wijngaardwandeling

Normaal stond vandaag de (wellicht mooiste) wandeling bovenop de Loreley gepland. Daar is de Rijn op z'n smalst en de rotswand het steilst. Maar omdat we daarvoor met de mobilhome een overzet moeten nemen en we vandaag (dat is een dag vroeger dan oorspronkelijk gepland) naar huis gaan, lijkt ons dat geen haalbare optie en hebben we 'à l'improviste' een 2-de wandeling vanuit Oberwesel in elkaar gezet. Een kortere tocht dan de voorbije dagen, zodat we tijdig huiswaarts kunnen vertrekken.

Het weer lijkt mee te zitten: geen mist deze keer zodat we vroeger dan de voorbije 2 dagen de wandelschoenen kunnen aantrekken. Ook al is er geen ochtendmist, toch is het weer beduidend minder dan de voorbije dagen. Het zonnetje krijgen we niet te zien. In tegendeel: regen valt ons te beurt, al is het beperkt. Tegen de middag staan we terug aan de mobilhome. Daar eten we onze picknick op en kort daarna vertrekken we richting Heist-op-den-Berg. Het was een korte vakantie, maar toch leuk dat we de tijd hebben gevonden om er even tussenuit te gaan. De mobilhome maken we hierna winterklaar. Naar alle waarschijnlijkheid zal hij pas met de Paasvakantie terug dienst doen.

x Foto's Oberwesel - Wijngaardwandeling
x Fotomozaïek Oberwesel - Wijngaardwandeling

Map - 2016 - De Rijn

Op onderstaande kaart staat aangegeven welke plaatsen we hebben bezocht. Op de aangegeven plaatsen kan worden doorgeklikt naar een detailbeschrijving van de wandeling die we er hebben gemaakt.